icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 24 augustus 2012

Laatste caisson voor Noordzuidlijn op diepte

Deze week voerde Volker Staal en Funderingen de laatste werkzaamheden uit aan het afzinken van Caisson 2 op het Natte damrak te Amsterdam.

VSF Noordzuidlijn

Eerder in de week was de onderkant van het caisson tot de beoogde diepte van ruim 21 m onder NAP pneumatisch afgezonken. Hiertoe is onder verhoogde luchtdruk circa 10.000 m3 grond verwijderd. Het caisson met een afmeting van circa 42 x 13 meter en een eigen gewicht van circa 6500 ton bleef daarbij ruim binnen de gewenste toleranties van de opdrachtgever.

 

De maximaal gerealiseerde afwijking van 20 mm te opzichte van de nominale maat is voor een caisson van die afmeting maatwerk. Nadat het caisson op de beoogde diepte en scheefstand is afgezonken, is vervolgens circa 750 ton beton onder het caisson aangebracht om het caisson te stabiliseren.

 

Het caisson bevindt zich tussen 2 caissons die in 2006 door VSF zijn afgezonken. De komende periode bevriest VSF de grond tussen de caissons. Daarna worden de caissons worden ‘doorgebroken' en ‘aan elkaar verbonden'.  Daarmee is de doorgaande verbinding van de Noord-Zuidlijn aan de Zuidkant van het Centraal station een feit.  De werkzaamheden werden uitgevoerd in onderaanneming van Heijmans Civiel. Opdrachtgever is de dienst Noord-Zuidlijn.