icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 30 oktober 2012

Mijlpaal Haak om Leeuwarden

De voorgebouwde tunnelbak bij de Haak om Leeuwarden is succesvol op zijn plek geschoven tijdens een 101 uur durende buitendienststelling van het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen. Aannemerscombinatie De Heak Súd wist de klus zelfs ruim voor planning te klaren.

Inschuiven tunnel_1

Sinds afgelopen zomer is in opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail door de combinatie bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en GMB, hard gewerkt aan de tunnelbak en de voorbereiding van het inschuiven.

 

Na het inrichten van het werkterrein werd een bouwput gegraven waarin de tunnelbak werd gebouwd. Afgelopen donderdagavond startte het inschuiven van de tunnelbak. In 16 uur is de 2.2 miljoen kilo's wegende tunnelbak met behulp van hydraulische vijzels onder het spoor geschoven.

 

Donderdagnacht is vanaf 01.00 uur eerst het spoor verwijderd. Een grote kraan hielt de bovenleiding het hele weekend vast. Op vrijdag rond 19.00 uur stond de tunnelbak op zijn plek. Vervolgens is het grond aangevuld en de rails hersteld. Maandagochtend konden de eerste treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden weer volgens dienstregeling rijden.

 

 ‘Het was een spannende klus, die we door strakke regie en nauwe samenwerking succesvol hebben volbracht. Daar zijn we met zijn allen best trots op.', aldus Age Beuving, projectmanager van de Haak om Leeuwarden.