icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 31 augustus 2015

Salland-Twentetunnel officieel geopend

In Nijverdal is zaterdag de nieuw combitunnel officieel geopend. Vanaf nu wordt het autoverkeer op de N35 in een verdiepte weg door de kern van Nijverdal geleid. De parallel lopende spoorlijn, werd eerder al geopend.

Opening Nijverdal

Van Hattum en Blankevoort vormden samen met VolkerWessels bedrijven KWS Infra en Vialis en Hegeman Beton- & Industriebouw combinatie Leo ten Brinke, waarin zij verantwoordelijk waren voor de bouw van de combitunnel.

 

Nijverdal heeft daarmee de eerste tunnel in Nederland waar zowel trein- als autoverkeer doorheen loopt. De aanleg van de 200-miljoen kostende tunnel had veel voeten in de aarde. Al in 1975 maakte kroegbaas Leo ten Brinke een schets voor de tunnel, naar verluidt op de achterkant van een bierviltje. Na veel strubbelingen rond alternatieve routes, hakte de minister in 1995 de knoop door en besloot tot de aanleg van een combitunnel. Toch zou het nog tot eind 2009 duren, voor de eerste schop de grond in ging. Na zes jaar bouwen is de nieuwe weg nu eindelijk klaar.

Opening

De opening werd gezamenlijk gedaan door burgemeester Anneke Raven, Commissaris van de Koning Ank Bijleveld en Joke Cuperus van Rijkswaterstaat. Vele honderden inwoners van Nijverdal keken vanaf het maaiveld toe hoe het drietal gezamenlijk in de tunnelbak gekleurde linten doorknipte. Uiterlijk rond 16.00 uur, kan het doorgaande verkeer van de tunnel gebruik maken.

Zwolle

Raven zei, verwijzend naar alle strubbelingen door de jaren: ‘Het is net als met een bevalling: Als het kindje er eenmaal is, dan vergeet je snel weer de ellende’.
Met de tunnel is een belangrijke flessenhals in het tracé naar Zwolle opgelost. Tientallen jaren steunde en zuchtte de Nijverdalse bevolking onder de toenemende stroom vrachtwagens, en aanhoudend lange files. Bedrijven klaagden steen en been over de gebrekkige infrastructuur naar het noorden. Met de combitunnel wordt zowel aan de noden van de vervoerders, als die van de inwoners tegemoet gekomen. Raven legde in haar toespraak een zwaar accent op de lokale situatie. Door de nieuwe tunnel wordt het weer rustig in het dorp en komt er ruimte voor nieuwe initiatieven en stimulering van de lokale middenstand.

Door meerdere sprekers, werd Leo ten Brinke genoemd, als oorspronkelijke bedenker van de tunnel. Vlak na de opening vloog over Nijverdal een klein vliegtuigje met op de sleep de tekst: ‘Leo ten Brinke bedankt.’