icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Duurzame Bouwplaats

Onze ambities liegen er niet om. Want wie in 2025 ‘s lands duurzaamste civiele bouwer wil zijn, heeft ook de duurzaamste bouwplaats. Hieronder een aantal voorbeelden hoe we op onze bouwplaatsen invulling geven aan duurzaamheid. 

IMG_3006.jpg

Van het ‘gezuiverdste’ water…

Met een chique woord heet het ‘effluent water’. Op het project RWZI Kampen wordt dit gezuiverde water dat normaal de IJssel in stroomt, nu benut om – als onderdeel van het keuringsproces – gedurende 48 uur de waterdichtheid van nieuw gebouwde tanks te testen. Omdat er zo’n 7.000 m3 water nodig is, levert dit niet alleen een aanzienlijke besparing van schoon drinkwater op, maar omdat we het effluent water gratis krijgen ook een substantiële kostenbesparing. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat door het slib in het water voor het reinigen van de bodem van de tank na afloop nog wel ongeveer 50 m3 schoon drinkwater nodig is. Als de test slaagt, wordt de tank geleegd en verder afgebouwd door pompen, leidingwerk en beluchtingselementen te installeren.

© Marina Kemp - VHB - Tennet Groene aggregaat 001.jpg

Groen aggregeren…

Aggregaten die 24x7 draaien om bouwkuipen droog te houden. Duur en niet duurzaam. Op het project Randstad 380kV-Noordring (VIR380) voor opdrachtgever TenneT wordt daarom gebruik gemaakt van een groen aggregaat. Een hybride aggregaat met een accupack die in de piekuren levert en zichzelf in de daluren bijlaadt. De zonnepanelen op het dak zorgen voor een extraatje. Hierdoor kon de verstokingstijd teruggebracht worden van 168 tot 5 uur. Een besparing tot wel 94%. Het Groene Aggregaat is een complex zelfstandig computergestuurd systeem, maar gebruikersvriendelijk, geluidsstil, eenvoudig te transporteren en levert dezelfde capaciteit als het traditionele aggregaat.

Bouwvakkers water geven

Bouwvakkers water geven…

Bomen, beton en… bouwvakkers. In de zinderende zomerhitte konden ze wel wat verkoeling gebruiken. Bij de bouw van de parkeergarage in Dalfsen werden de bomen buiten de bouwkuip bewaterd met een aftakking van de bronbemaling. Tijdens het storten van de vloer in de bouwkuip werd het water verneveld zodat zowel de bouwvakkers als het beton gekoeld werden. Bij de bouw van de parkeergarage in Zeist is een bouwwateraansluiting gemaakt op de bronbemaling.

Laadpaal N200

Duurzaam op weg naar de Nieuwe N200

Op ons project ÉéN200 pakte ze het meteen goed aan en is een nieuwe keet gebouwd. Uiteraard een die past binnen de filosofie van Van Hattum en Blankevoort, DusDuurzaam! In deze filosofie horen (onder andere) ook laadpalen voor medewerkers/bezoekers die beschikken over een elektrische auto of deels elektrisch rijden. Vanuit die gedachte zijn er 4 laadpalen bij de hoofdkeet aangebracht. Daarnaast wordt er door medewerkers veel gebruikt gemaakt van Openbaar Vervoer in combinatie met een OV-fiets.

Greener megabatterij

Lassen op een megabatterij

Wie aan stiftdeuvellassen denkt, denkt waarschijnlijk ook aan zware diesel aggregaten die zwarte pluimen geven. Op het project vernieuwing Amstelveenlijn hebben collega's van combinatie VITAL getest met een CO2 neutrale en stille oplossing: een containerbatterij. 

Bij VITAL is een extra zware bouwstroom aangelegd voor de bemaling maar ook om meer dan 100.000 stiftdeuvels te lassen door de hele bouwkuip. Niet echt een reden om stiftdeuvels te gaan lassen met behulp van een mega batterij, toch is er twee volle dagen gelast op een batterij om te bewijzen dat het kan. 

Zoals vaak met nieuwe dingen waren de lassers sceptisch over een ‘batterij’ als energievoorziening. Na een uur stiftdeuvels rond 25mm lassen kon er bij de lassers een kleine glimlach vanaf: “het werkt prima en reageert super snel, maar houdt de batterij dat wel de hele dag vol?” Om te bewijzen dat dit prima gaat, heeft Greener Powersolutions de containerbatterij twee dagen laten staan. Uiteindelijk is er twee volle dagen gelast aan de stiftdeuvels met de batterij als stroomvoorziening en kan geconcludeerd worden dat het een goede, schone en stille vervanger is voor een aggregaat.

Video over het lassen met de megabatterij
idee

Tal van voorbeelden

En zo zijn er vele andere voorbeelden. Volg deze website en onze social media kanalen voor meer informatie. Want duurzaamheid is een onderwerp dat leeft, ook op onze bouwplaatsen. Er worden vele initiatieven ontplooid door onze medewerkers die actief meedenken over duurzame oplossingen. In onze vakgroepen en een speciaal voor dit doel opgerichte werkgroep worden initiatieven verder uitgewerkt en geïmplementeerd.  

Ook een idee voor het verduurzamen van onze bouwplaatsen? Mail het naar dusduurzaam@vhbinfra.nl. We zijn je dankbaar!