icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 31 januari 2020

Sein 'DIJK VEILIG' 8 maanden eerder voor dijk Texel

De Combinatie Tessel (Boskalis Nederland en KWS) heeft de méér dan 17 kilometer versterkte dijk op Texel vandaag overgedragen aan opdrachtgever Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Dat is acht maanden eerder dan de contractuele opleverdatum van september dit jaar. Het sein ‘DIJK VEILIG’ is al op 14 oktober vorig jaar gegeven. Van Hattum en Blankevoort had een groot aandeel in de realisatie van de drie gemalen en de damwand constructies.

Ontwerp en realisatie

Combinatie Tessel is in het vroege voorjaar van 2016 gestart met het project. Sindsdien is door de combinatie hard gewerkt aan het ontwerp van de negen dijksecties aan de oostzijde van Texel tussen De Cocksdorp en de veerhaven bij Het Horntje. In de Civiele Combinatie Tessel ontwierpen en realiseerden Boskalis Nederland, Van Hattum en Blankevoort en Friso Civiel de drie gemalen en alle damwand constructies.

Aanvoer per schip

Combinatie Tessel en haar partners maakten waar wat zij tijdens de aanbesteding beloofden: de logistiek werd zodanig verzorgd dat de omgeving nagenoeg geen hinder van de werkzaamheden heeft ondervonden. Bijna alle materialen, dus ook het 170 graden warme asfalt, zijn per schip van en naar het eiland vervoerd. Een hele puzzel want zelfs in de vakantieperiode werden soms nog tot wel vier schepen per dag gelost op de loswal. Bekijk de video van het asfaltvervoer. 

Samen met opdrachtgever HHNK vele uitdagingen overwonnen

De combinatie heeft samen met het projectteam van opdrachtgever HHNK vele uitdagingen overwonnen. Zoals onder meer het al in oktober 2017 in bedrijf stellen van het eerste gemaal en een jaar later de andere twee. Het ontwerpen van een havendam waarbij de archeologische wierdijk in de haven van Oudeschild behouden is gebleven. Het uitvoeren van werkzaamheden in en tijdens getijden en tussen twee natura 2000 gebieden. Alhoewel aan dit werk geen specifieke duurzaamheidseisen waren verbonden, bleek dat een enorme CO2-reductie is behaald door circulair ontwerpen, hergebruik van materialen en materiaal te transporten per schip in plaats van per as. In totaal is het equivalent van het jaarverbruik aan energie/CO2-uitstoot van alle huishoudens in Amsterdam bespaard.

Krappe planning en hoge producties

Vanwege de krappe planning en het moeten behalen van hoge producties, werkten onze dijkwerkers in de bouwvakvakanties door. We zijn trots op het team dat deze enorme klus gezamenlijk heeft geklaard. Met als resultaat een prachtige, veilige, sterke dijk én een zeer tevreden omgeving, opdrachtgever en Gemeente Texel.