icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 20 november 2014

Maximakanaal verbonden met Zuid-Willemsvaart

Vanmorgen is de allerlaatste dam tussen het Máximakanaal en de Zuid-Willemsvaart weggegraven. Het nieuwe Máximakanaal is vanaf nu voorgoed verbonden met de vertrouwde Zuid-Willemsvaart.... Een symbolisch moment en een belangrijke mijlpaal. Want nu de twee vaarwegen op elkaar aansluiten, is de omlegging van de Zuid-Willemsvaart zo goed als voltooid. 

Maximakanaal verbonden met Zuid-Willemsvaart

Máximakanaal 19 december open voor scheepvaart

Wat nu nog rest (naast enkele afwerkingswerkzaamheden) is de openstelling van het kanaal voor de scheepvaart. Dit gebeurt eerder dan oorspronkelijk gepland. In plaats van eind december wordt het Máximakanaal al op 19 december vanaf 10.00 uur opengesteld voor de scheepvaart!

Zuid-Willemsvaart omlegging

De bouwcombinatie WillemsUnie legt, in opdracht van Rijkswaterstaat, een nieuw kanaal  aan; Máximakanaal. Het gaat om een aftakking van Zuid-Willemsvaart. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de omlegging kunnen grotere schepen - met maximaal drie lagen containers - door de Zuid-Willemsvaart naar de containerterminal in Veghel varen. Gevolg: minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Ook de binnenstad van Den Bosch profiteert. Grote schepen hoeven na de omlegging niet meer door de binnenstad te varen. Openstaande bruggen met wachtende auto's behoren dan tot het verleden. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart is op dit moment het grootste waterweg bouwproject in het land. Er zijn 8 nieuwe bruggen gemaakt over de nieuwe Zuid-Willemsvaart. De grootste passage heeft een veldoverspanning van meer dan 100 meter.

Duurzamer

De nieuwe sluizen Empel en Hintham kunnen grotere schepen aan en passeren gaat ook sneller. Het vervoer over water wordt veiliger, efficiënter, en dus ook duurzamer. Hoe meer lading één schip kan vervoeren, hoe beter dat is voor het milieu.

Samenwerkingsverband

De WillemsUnie is een samenwerkingsverband tussen de twee VolkerWessel bedrijven Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra én daarnaast GMB Civiel en Van den Herik Kust- en oeverwerken