icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 03 maart 2014

Mijlpaal Julianasluis Gouda: nieuwe sluisbruggen

Een nieuwe mijlpaal voor de aanleg van de tweede Julianasluis in Gouda: op 8 en 15 maart plaatst Van Hattum en Blankevoort de twee nieuwe sluisbruggen. Dit is een technisch ingewikkeld proces dat plaatsvindt vlak naast de bestaande sluis, een rijksmonument.

AI

Over de tweede Julianasluis komen twee nieuwe sluisbruggen: één aan de kant van de rivier de IJssel en één aan de kant van de rivier de Gouwe. Op zaterdagochtend 8 maart wordt de brug aan de Gouwezijde op zijn plek gezet. Op 15 maart is de brug aan de IJsselzijde aan de beurt. De verticale delen van de ophaalbruggen, hameitorens genaamd, zijn al eerder geplaatst. De horizontale componenten, de zogeheten balanspriemen, worden samen met de brugdelen van de twee bruggen aangevoerd.

Plaatsen van de bruggen

De stalen bruggen zijn gebouwd door Hollandia in Krimpen aan den IJssel. Op donderdagavond 6 maart vertrekt een varend platform met de eerste brug bij Hollandia. Het platform, dat wordt getrokken door sleepboten, passeert de Algerasluis in Krimpen aan den IJssel en komt (uiterlijk) vrijdagochtend aan bij de Julianasluis. Hier wordt de brug op zaterdagochtend door een imposante 700 tons kraan van het platform getild en op de brugfundatie bevestigd. Een spectaculaire actie die alleen plaats kan vinden bij goede weersomstandigheden. Ook de balanspriem wordt door de enorme hijskraan van het platform getild en vastgemaakt. 

 

Als de brug bevestigd is, wordt het asfalt van de brug en de ernaast gelegen weg op gelijke hoogte gebracht. Deze werkzaamheden vinden plaats in de week na het plaatsen van beide bruggen. In de maanden die volgen worden de sluis en de bruggen verder afgebouwd. De installaties, waarmee de sluizen en bruggen worden bestuurd, worden aangelegd en getest. De nieuwe sluis wordt naar verwachting in de zomer van 2014 in gebruik genomen.

Bouw van de tweede Julianasluis

De tweede Julianasluis wordt in opdracht van provincie Zuid-Holland gebouwd door Van Hattum en Blankevoort. De werkzaamheden zijn in augustus 2012 gestart. Inmiddels zijn de betonconstructies zoals sluishoofden en brughoofden gereed. De diverse damwanden (compartimenteringschermen) worden nu verwijderd. Buiten is de nieuwe sluiskolk goed zichtbaar.

Veiliger en meer bedrijfszekerheid

De bestaande Julianasluis in Gouda dateert uit 1936. Het rijksmonument verbindt de Hollandsche IJssel en het Gouwekanaal en is een belangrijke schakel in de vaarroute tussen Rotterdam en Amsterdam. Door de toegenomen beroeps- en recreatievaart is de huidige sluis te klein geworden. Door de aanleg van de tweede sluis neemt de capaciteit toe en wordt het mogelijk de beroeps- en recreatievaart van elkaar te scheiden, wat veiliger is. Ook is er nu meer bedrijfszekerheid; als één sluis in storing of onderhoud is, kan de andere sluis worden gebruikt. De tweede sluis wordt breder en dieper dan de bestaande Julianasluis.

Meer informatie

Lees voor de verkeersmaatregelen het nieuwsbericht ‘Plaatsing nieuwe bruggen Julianasluis' van 26 februari 2014. Meer informatie over de aanleg van de tweede Julianasluis vindt u op www.zuid-holland.nl/julianasluis. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.