icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 15 september 2021

Realisatieovereenkomst IJsselmondse Knoop is een feit!

Na een succesvolle eerste bouwteamfase gunt Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) de realisatiefase aan KWS, die hiervoor nauw samenwerkt met VolkerWessels Infrastructuur-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en Vialis. De reconstructie begint dit najaar en duurt anderhalf jaar. Van Hattum en Blankevoort realiseert de fietsonderdoorgangen in dit project.

20210914 Samenwerking IJsselmondse Knoop KWS GRNR.jpg
Directeuren Gert-Jan Metselaar van de GRNR en Pieter Ahsman van KWS hebben de realisatieovereenkomst hiervoor ondertekend.

Ontsluiting op de A15

De IJsselmondse Knoop is de ontsluiting van het bedrijventerrein Dutch Fresh Port, waar Nieuw Reijerwaard deel van uitmaakt, op de snelweg A15. Bij de reconstructie van de IJsselmondse knoop gaan de VolkerWessels-ondernemingen de Verbindingsweg aansluiten op de kruising met de Dierensteinweg en de IJsselmondse Randweg. De Verenambachtseweg krijgt een nieuwe kruising met de Verbindingsweg. We voorzien de wegen van meer opstelstroken en we maken twee onderdoorgangen, zodat het fietsverkeer veilig kan kruisen. 

Van ontwerp naar realisatie

Van Hattum en Blankevoort en Vialis hebben als onderaannemer met KWS, die een bouwteam vormt met GRNR, gezamenlijk het ontwerp verzorgd. De uitdaging van dit project was dat we met veel stakeholders te maken hadden. Het project speelt zich af op het scheidsvlak tussen de gemeenten Rotterdam, Ridderkerk en Barendrecht. Waterschap Hollandse Delta is de beheerder van het knooppunt, de op- en afritten van de A15 zijn in beheer van Rijkswaterstaat en de opdrachtgever is Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Deze diversiteit aan stakeholders maakte het voor het bouwteam een grote opgave om tot een juist ontwerp en faseringsplan te komen. Door gezamenlijk, als bouwteam, onze schouders eronder te zetten, zijn we gekomen tot een resultaat waar we trots op kunnen zijn. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de realisatieovereenkomst.

Fietsonderdoorgangen

Van Hattum en Blankevoort verzorgt de fietsonderdoorgangen in het project; één in de Verbindingsweg en één in de Veren Ambachtseweg. Enerzijds zorgen deze fietsonderdoorgangen voor een veiligere verbinding voor de drukke schoolfietsroute. Anderzijds wordt hiermee een vlottere doorstroming van de grote hoeveelheid kruisend (vracht)verkeer bereikt.

Tijdens de aanleg dient het aanwezige verkeer geen zware hinder te ondervinden. Daarom bouwen we de onderdoorgangen in drie fasen, waarmee wordt gezorgd dat er steeds voldoende ruimte is voor de verkeersafwikkeling. Omdat de twee fietsonderdoorgangen dicht bij elkaar zijn gelegen, worden deze door middel van een doorlopende betonconstructie met elkaar verbonden. Hierdoor ontstaat een T-splitsing voor het fietsverkeer.

De wanden worden aan de binnenzijde van de betonconstructie schuin aangelegd, waarmee een ‘visueel open’ verbinding wordt gerealiseerd. Dit komt het gevoel van sociale veiligheid ten goede.