icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 06 juni 2013

SAAone start pilot uitgebreid flankenonderzoek

In opdracht van Rijkswaterstaat realiseert het consortium SAAone (Hochtief, Boskalis, DIF en VolkerWessels) het project A1/A6 Diemen - Almere Havendreef. Dit gebeurt op basis van een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain) en daardoor is het consortium verantwoordelijk voor het gehele proces vanaf ontwerp en bouw tot en met de financiering en onderhoud van de wegen.

Na afronding van SAAone is het consortium nog 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud. Om extra onderhoudskosten in deze periode te voorkomen, voert SAAone naast gebruikelijk geotechnisch onderzoek een geofysisch onderzoek van de flanken van de bestaande rijkswegen uit.

 

Tenderfase

In de tenderfase was al veel aandacht voor de bodemgesteldheid van de weg, die veel variatie in gelaagdheid en stijfheid kent door de verschillende aanpassingen sinds de aanleg 80 jaar geleden.

 

Pilot

In opdracht van SAAone voeren Deltares en Fugro afzonderlijk van elkaar een geofysisch onderzoek van de flanken van de rijkswegen uit op het traject langs de A9 ten noordoosten van de Gaasp. Hierbij komen verschillende geofysische technieken aan de pas en worden geverifieerd aan de hand van klassiek onderzoek met sonderingen en boringen.

De "pilot", die in mei wordt afgerond, moet uitwijzen welke geofysische techniek de meeste kans van slagen heeft voor het gehele project. Als het resultaat van de "pilot" positief is, komt er een techniek beschikbaar die risico's van de ondergrond inzichtelijk maakt en ook gebruikt kan worden bij toekomstige projecten.

  

Financiering
De "pilot" wordt gefinancierd door SAAone en GeoImpuls. Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra en Volker InfraDesign (VolkerWessels ondernemingen en daarmee SAAone-partijen) nemen actief deel aan GeoImpuls. Binnen GeoImpuls houdt werkgroep 8 zich actief bezig met de betrouwbaarheid van ondergrondmodellen. Het verbeteren of valideren van de verschillende geofysische meettechnieken past hier binnen.

Schiphol-Amsterdam-Almere

Het project is een onderdeel van de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere. De eerste zichtbare werkzaamheden starten in het najaar van 2013. De weguitbreiding van de A1/A6 vindt plaats over een afstand van 20 kilometer. Zo krijgen de A1 en de A6 tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug beiden 2x5 rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere 4x2 rijstroken. Op het gehele traject A1/A6 komt een wisselbaan van twee rijstroken. Daarnaast komt er o.a. een aquaduct onder de Vecht bij Muiden en wordt knooppunt Muiderberg aangepast.

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen op het traject Schiphol - Amsterdam - Almere. Hierdoor blijft de regio bereikbaar. Tegelijkertijd verbetert Rijkswaterstaat de leefbaarheid langs de snelwegen. De werkzaamheden duren tot 2020. Meer informatie over het project A1/A6 Diemen - Almere Havendreef is te vinden op de website van Rijkswaterstaat