icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint
Nieuws · 10 juli 2019

Update werkzaamheden Container Exchange Route

In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam is Combinatie CER bestaande uit Van Hattum en Blankevoort en KWS afgelopen april gestart met de aanleg van de Container Exchange Route. De CER verbindt straks diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar. Een update over de voortgang van dit bijzondere project.

368 funderingspalen bij viaduct West

Combinatie CER is nu ruim drie maanden bezig met de bouw van viaduct West. Het is het grootste viaduct van de gehele Container Exchange Route. De afgelopen tijd zijn de fundering en de onderbouw van het viaduct aangebracht. Op veel plaatsen zijn damwanden (grondkeringen) aangebracht. Deze damwanden zorgen ervoor dat onze werkzaamheden geen invloed hebben op het spoor en de omliggende wegen. Aansluitend hebben we in totaal 368 funderingspalen aangebracht met behulp van een boormachine. Deze machine draait stalen buizen in de grond die volgestort worden met beton. De boorstelling gaat vervolgens naar viaduct Noord en viaduct Zuid, waar we dezelfde werkzaamheden uit gaan voeren. 

Na het aanbrengen van de fundering zijn we gestart met de onderbouw. Deze bestaat uit verschillende steunpunten die op bovengenoemde paalfundering wordt aangebracht. Deze steunpunten bestaan uit meerdere delen van gewapend beton. Dit houdt in dat we eerst wapeningsstaal aanbrengen, daar vervolgens bekisting omheen plaatsen en dat storten we vol met beton. Hier zijn we nu druk mee bezig.

Integrale aanpak voor de CER-baan

De realisatie van de CER-baan vraagt om een integrale aanpak, daarom heeft Combinatie CER in de ontwerpfase nagedacht over de inzet van verschillende gespecialiseerde ploegen in de uitvoering die op ieder tracé dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Zo wordt als een ‘trein’ achter elkaar aan gewerkt. We starten met het aanbrengen van mantelbuizen om later kabels en leidingen aan te kunnen leggen. Vervolgens ontgraven we een wegdeel, zodat de volgende ploeg het schraal beton aan kan brengen dat van onze eigen betoncentrale in Rozenburg afkomstig is. Na het uitharden van het beton wordt er geasfalteerd. Op dit asfalt brengen we wapening aan als voorbereiding voor de laatste stap: het aanbrengen van beton, zodat de doorgaand gewapende betonbaan ontstaat.

Van Hattum en Blankevoort realiseert dit project voor Havenbedrijf Rotterdam samen met mede-VolkerWessels onderneming KWS. Vanuit KWS zijn KWS Infra Zwijndrecht en BKB Infra betrokken bij dit project.

Planning

De komende periode gaan we verder met het aanbrengen van de gewapende betonconstructie op een deel van het tracé en brengen we de betonnen baan aan op een ander deel.