icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 23 januari 2023

Van Hattum en Blankevoort gestart met herstel Prinses Margriettunnel A7

De Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure kan op korte termijn weer gedeeltelijk open voor het wegverkeer. Deze beslissing is genomen nadat deskundigen van onder andere Rijkswaterstaat uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de haalbaarheid hiervan. Zo moest een andere manier van stabiliseren worden uitgedacht om zo ruimte te creëren voor het onderzoek en naar de oorzaak en het uitvoeren van het definitief herstel van de tunnel. Daarnaast is ook onderzoek gedaan naar de veiligheid voor het wegverkeer. Door het nemen van diverse maatregelen is die gegarandeerd. Zo geldt er na de gedeeltelijke openstelling een maximum snelheid van 50 kilometer en is er slechts één rijstrook per richting beschikbaar. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op lokale wegen in de regio snel zal verminderen.

Weghalen grote zandzakken en aanbrengen nieuwe stabilisatie

Op 14 december 2022 werd de A7 tussen Joure en Sneek in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten nadat een tunnelelement in de noordelijke oprit van de Prinses Margriettunnel omhoog was gekomen. Na de afsluitingen werden direct grote zandzakken aangevoerd om de tunnelelementen te stabiliseren en zo verdere schade te voorkomen.

In totaal werden 10.000 van deze grote zandzakken op de tunnelelementen geplaatst. Dankzij het aangebrachte monitoringssysteem is duidelijk geworden dat het omhoog gekomen tunnelelement weer nagenoeg in zijn oorspronkelijke positie is teruggezakt.

Moot 26-2_tcm26-322955.jpg

Werkzaamheden gestart

Maandag 23 januari 2023 is Van Hattum en Blankevoort met het gecontroleerd verplaatsen en weghalen van deze grote zandzakken. Het verwijderen van de grote zakken is nodig om ruimte te creëren voor het wegverkeer.

Het stabiliseren van de tunnelelementen blijft nodig totdat het herstel is uitgevoerd. Daarom worden stalen rijplaten en betonblokken aangebracht in de middenberm en aan de zijkanten van de tunnel. Op deze manier komt er ruimte voor het wegverkeer. Op hetzelfde moment kunnen we goed onderzoek blijven doen naar de oorzaak en uiteindelijk het herstel uitvoeren. De verwachting is dat het wegverkeer half februari 2023 weer gedeeltelijk gebruik kan maken van de Prinses Margriettunnel.

 

Herstel tunnel

Direct na het afsluiten van de Prinses Margriettunnel werd een speciaal projectteam geformeerd. Dit team bestaat uit experts van Hattum en Blankevoort en VSF, kennisinstituut Deltares en Rijkswaterstaat. Een deel van het team richtte zich de afgelopen periode op het zo snel mogelijk gedeeltelijk open stellen van de tunnel. Ondertussen werkt het team aan het onderzoek naar de oorzaak van de problemen met de tunnel, zo is onlangs gestart met grondonderzoek. Tenslotte maakt het projectteam een definitief herstelplan en zorgt voor de uitvoering daarvan. 

Aanleiding werkzaamheden