icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Nieuws · 10 mei 2019

Werkzaamheden Container Exchange Route officieel gestart

Op een feestelijke manier werd op 9 mei samen met het Havenbedrijf Rotterdam de aanleg van de Container Exchange Route (CER) afgetrapt.

Bron 'Port of Rotterdam'.jpg
Op de foto staan Peter van Voorden (vestigingsdirecteur Van Hattum en Blankevoort Papendrecht, Pieter Ahsman (vestigingsdirecteur KWS Infra Zwijndrecht) en Ronald Paul (COO Havenbedrijf Rotterdam). Bron: Port of Rotterdam

Uniek project

Het project is zowel voor het Havenbedrijf Rotterdam als voor Combinatie CER een uniek project. Het concept van de CER is nog nergens in de wereld gerealiseerd. De realisatie van de CER draagt daarom ook bij aan het verbeteren van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. Combinatie CER, bestaande uit VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en KWS Infra Zwijndrecht, is erg trots  daar aan mee te mogen werken.

De eerste werkzaamheden

In april zijn de eerste werkzaamheden gestart, waardoor onze inspanningen van ontwerpen, voorbereiden en afstemmen met stakeholders, zichtbaar worden. Voor zowel het deel baan als viaducten zijn de eerste onderdelen in volle gang. We zijn begonnen met het aanbrengen van voorbelastingen voor viaduct Zuid (tracé 7). Daarnaast hebben we de damwand- en paalfundaties geplaatst voor de te realiseren viaducten en zijn we bezig met het aanbrengen van de schraalbetonfundatie voor de aanleg van de baan (tracé 9b en 6b).

Een eigen betoncentrale

De CER baan is een baan van circa 14 kilometer lang, gemaakt van doorgaand gewapend beton. Hiervoor is speciaal voor het project CER een mobiele betoncentrale geïnstalleerd in Rozenburg. Met deze eigen betoncentrale produceren we zowel constructiebeton als schraalbeton. Met kippers wordt het schrale betonmengsel naar de diverse locaties op de bouwplaats gebracht. We produceren en verwerken tot wel 1000 m3 per dag, waardoor afstemming over de productie en aanvoer van de grondstoffen cruciaal is. De grondstoffen voor het beton worden per schip aangevoerd. Julianahaven Recycling verzorgt de levering van het betonpuin dat verwerkt wordt in de fundering van schraalbeton. Dit is een onderdeel van de Doorgaand Gewapend Beton constructie (DGB constructie).