icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 02 november 2020

Zwolse dive-under met duurzame GEOWALL®-stenen van bagger

In Zwolle realiseert aannemerscombinatie Noorderspoort een 700 meter-lange dive-under. Deze wordt bekleed met duurzame GEOWALL®-stenen van gerecyclede bagger. Een mooi voorbeeld van hoe we de milieu-impact van materialen die nodig zijn voor het spoor beperken.

65.000 stenen van grond uit de verdiepte ligging

Als onderdeel van aannemerscombinatie Noorderspoort (een combinatie van VolkerWessels-ondernemingen VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort en KWS) voert de Zwolse KWS-vestiging de productie en plaatsing van maar liefst 65.000 stenen uit. Met de stenen bekleden we de 700-meter lange dive-under. De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under.

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

In Zwolle zijn we bezig met een uitbreiding van de sporen, om ruimte te maken voor meer treinen. Onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van een zogenaamde dive-under bij de spoorsplitsing bij Herfte. Dit is een vrije spoorkruising, waar treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Treinen van en naar Meppel en Emmen hebben straks elk hun ‘eigen’ spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe dive-under. 

Samenpersen van grond en bagger

Op de zichtbare muren van deze dive-under worden de duurzame stenen van GEOWALL® aangebracht. Bij deze door NETICS ontwikkelde en gepatenteerde techniek worden bouwelementen gemaakt door het samenpersen van lokaal beschikbare grond en/of baggerspecie. De eerste werkzaamheden zijn vorige maand gestart. Naar verwachting zijn alle stenen eind 2020 in de muren aangebracht.

Meer toepassingen voor het spoor

Eerder wonnen KWS en NETICS de Biobased Challenge van ProRail met hun idee om de laagwaardig baggerspecie uit watergangen langs het spoor op te waarderen naar GEOWALL® bouwelementen. Samen kijken we nu wat er nodig is om een circulair baggerplan te maken, waarbij slib uit spoorsloten kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld kabelkokers.