De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland. Het wordt steeds drukker. Daarom koos het kabinet halverwege de jaren '90 voor een verbreding voor het gedeelte tussen Amsterdam (knooppunt Holendrecht) en Utrecht (knooppunt Oude Rijn). Het verkeer groeide echter sneller dan verwacht
Daardoor besloot de minister in mei 2006 koos voor een uitbreiding naar 2x5 (in plaats van 2 x 4) rijstroken. Hiervoor is het viaduct bij Maarssen verbreed, voor betere doorstroming van en naar de snelweg. Ook is er een nieuwe onderdoorgang in de Zuwe aangelegd, alsmede carpoolplaatsen bij de op- en afritten bij Abcoude, Vinkeveen en Breukelen.
Tussen 2006 en 2011 voerde de verschillende betrokkenen de reconstructie uit. Van Hattum en Blankevoort was met name verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de 22 kunstwerken:
De werkzaamheden zijn vlak naast en boven de in gebruik zijnde A2 uitgevoerd. Daarom is bijzonder veel aandacht geweest voor veiligheid, met name op het gebied van wegafzettingen en verkeersmanagement.
In het project zijn extra milieuvriendelijke maatregelen toegepast, zoals: dubbellaags ZOAB (zeer open asfaltbeton) op het wegdek om de geluidshinder te beperken.