icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Utrecht

Parkeergarage Jaarbeursplein

Aan de westkant van Utrecht Centraal ligt het vernieuwde Jaarbeursplein met daaronder een ondergrondse parkeergarage. Dit is door de combinatie van woningen, kantoren, horeca, winkels en entertainment een levendig plein. De ondergrondse parkeergarage biedt ruimte aan maximaal 778 auto's voor reizigers, winkelend publiek, gasten van hotels en werknemers van de kantoren op en rondom het Jaarbeursplein.  

Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Uitvoeringsperiode
2016 - 2018

Omgeving nauw betrokken

Bijzonder aan het gunningstraject was dat bewoners en bedrijven uit de omgeving een rol hadden in het proces. Zij hebben wensenlijsten over het gebouw en over de omgang met de omgeving opgesteld. De drie partijen is gevraagd deze wensen zo goed mogelijk te verwerken. En waar dit niet mogelijk was, toe te lichten waarom dit niet gedaan is. 

Uitgebreid selectieproces

VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort en Visser & Smit Bouw hebben de opdracht van gemeente Utrecht gekregen voor de voorbereiding en de bouw van de ondergrondse parkeergarage en het Jaarbeursplein. De inschrijving is als beste naar voren gekomen uit een uitgebreid selectieproces van meerdere partijen.

Schots tapijt

Het Jaarbeursplein is een groot autovrij plein met bomen en natuursteen geworden. VolkerWessels-onderneming Van Kessel Sport en Cultuurtechniek verzorgde de inrichting van het plein. Het plein is geschikt gemaakt voor grote manifestaties en evenementen, maar ook voor dagelijks gebruik. Zo is er een grote vijver die afgedekt ook kan dienen als podium.

Uniek stempelraam

Bijzonder aan het project in hartje Utrecht en één van de redenen dat Van Hattum en Blankevoort en Visser & Smit Bouw de aanbesteding wonnen, is het toegepaste stempelraam. Er is niet gekozen voor een stalen stempelraam om de 881 damwanden op hun plaats te houden, maar voor een betonnen versie. Die hoefde niet verwijderd te worden, maar vormt nu het plafond van de parkeergarage. Het enige dat nu nog zichtbaar is van het stempelraam, zijn de inmiddels Ferrari-rood gespoten damwanden.