icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Hoofd Werkvoorbereider Sharita Ramlakhan

Sharita Ramlakhan is hoofd werkvoorbereider en coördineert buitendienststellingen van het openbaar vervoer bij haar huidige project: De vernieuwing van de Amstelveenlijn. Ze vertelt waarom de buitendienststellingen nodig zijn, wat erbij komt kijken en wat de gevolgen ervan zijn.

Militaire operatie

Vaak blijft een deel van het openbaar vervoer gewoon rijden. In dit geval is dat de tram die deels parallel loopt aan het Amstelveenlijn-tracé, tenzij de werkzaamheden vereisen dat dit tijdelijk niet kan – omdat de bouwers ruimte nodig hebben om hun werk te kunnen doen, en de tram hun werkgebied doorkruist. Zo’n zogenaamde ‘buitendienststelling’, met vervangend openbaar vervoer, vindt bij de vernieuwing van de Amstelveenlijn een aantal keren plaats. Sharita zorgt voor de coördinatie rondom de buitendienststelling. 

Sharita Ramlakhan 1.jpg
Copyright foto's: Gé Dubbelman en Marina Kemp

Integraal Draaiboek

Zo’n buitendienststelling is een militaire operatie. Er moet heel veel gebeuren, door meer dan honderd medewerkers, onder grote tijdsdruk, in een relatief klein gebied”, vertelt Sharita Ramlakhan, bij VITAL hoofdwerkvoorbereider en coördinator van de buitendienststellingen. “Het is dus essentieel dat we heel precies bepalen wat er moet gebeuren en wat iedereen moet weten. Dit doen we op basis van een integraal draaiboek, waarvoor ik verantwoordelijk ben, in samenwerking met diverse collega’s, GVB, Vervoerregio en de gemeentes Amsterdam en Amstelveen. In het draaiboek staan het bouwproces, de spoorveiligheid en de risico’s omschreven. Eraan gekoppeld zit een planning, waarvoor collega’s input leveren. In die planning staan activiteiten tot op minuten- en urenniveau gepland.” Tijdens het weekend zelf zijn we paraat en hebben we diverse beslismomenten, pakweg elke vier uur. Gaat het naar wens, lopen we op schema, zijn de weersomstandigheden goed genoeg? En als we achterlopen op de planning, wat doen we dan? Kunnen we bepaalde werkzaamheden uitstellen, of versnellen?”

Hollen of stilstaan

Hollen of stilstaan dus voor Sharita. 'Dat hoort nu eenmaal bij een baan als de mijne', zegt ze. 'En als ik thuis ben, zijn er genoeg manieren om mijn gedachten te verzetten. Ik lees een goed boek, of ik ga spinnen met mijn partner Erik, en af en toe pakken we een aantal weken vrij om weer eens lekker op reis te gaan.'

Meer over het project 'Vernieuwing Amstelveenlijn'