icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Katwijk

Renovatie Koningin Julianabrug Katwijk

De Koningin Julianabrug over het Uitwateringskanaal in Katwijk dateert uit 1963 en was aan vernieuwing toe. De brug is aanzienlijk verfraaid, waardevolle architectuur zijn behouden, de oevers ondergingen een flinke kwaliteitsverbetering en er is een ecologische zone aangebracht. Er zijn twee keer twee rijbanen en een dubbelzijdig fiets- en voetpad aan de oostkant van de brug gerealiseerd. Samen met KWS en gemeente Katwijk heeft Van Hattum en Blankevoort sinds maart 2020 in een bouwteam aan de reconstructie van de Biltlaan en de Koningin Julianabrug in Katwijk gewerkt.

Opdrachtgever
Gemeente Katwijk
Ontwerp- en uitvoeringsperiode
september 2019 - maart 2021
Betrokken VolkerWessels bedrijven
Van Hattum en Blankevoort, Volker Staal en Funderingen, KWS Infra, Vialis, BKB Infra, Smits Neuchatel Infrastructuur
Locatie
Katwijk (Zuid-Holland)

Duurzame reconstructie Koningin Julianabrug

De oorspronkelijke basculebrug is vervangen voor een vaste verbinding. Het beweegbare brugdek is vervangen door een vast brugdek. Daarnaast is de brug verbreed en is de doorvaarthoogte vergroot. In 2018 is onderzocht hoe de brug het beste aangepakt kon worden. Hieruit is gebleken dat de dek-constructie moest worden vervangen, maar dat uit het oogpunt van duurzaamheid de onderliggende constructie en de fundering behouden konden blijven. Hierdoor is bediening van de brug niet meer nodig, en is de geluidsoverlast gereduceerd doordat er geen beweegbaar dek meer ‘klappert’. Met de renovatie van de brug kregen zowel de brug zelf als de oevers een flinke upgrade. De fietstunnel op de noordoever kreeg een compleet nieuwe inrichting, waarbij vooral gekeken  is  naar de sociale veiligheid, de openheid van het gebied en groen. 

Om de hele gemeente zo goed mogelijk bereikbaar te houden, en ervoor te zorgen dat drukke punten niet volledig vastlopen, is tijdens de werkzaamheden een ‘eenrichtingsverkeersring’ ingesteld. Voetgangers kunnen gebruik maken van een veerpont.

Hinder zoveel mogelijk beperkt

Van Hattum en Blankevoort heeft zich gericht op de renovatie van de Koningin Julianabrug, waaronder de nieuwe hoofddraagconstructie en de nieuwe fietsonderdoorgang. Volgens planning zijn de werkzaamheden in september 2020 begonnen zodat we zo min mogelijk overlast veroorzaakt hebben voor de drukke pleziervaart haven in Katwijk.

In de eerste fase hebben we circa 500 meter riool, 600 meter rood, betonnen fietspad en 600 meter rijbaan op het traject Biltlaan-Noord (kruising Hoorneslaan tot aan De Krom) aangebracht. De Biltlaan is een drukke weg, die dwars door een woonwijk loopt en daarom is de nieuwe rijbaan voorzien van ZSA, een geluidsreducerend asfalt. Dit asfaltsoort is perfect voor het verminderen van geluidsoverlast van het verkeer. KWS-onderneming BKB Infra heeft het betonnen "snelweg" fietspad van vier meter breed aangelegd.

 

Ecozone

Tussen het fiets- en voetpad is een ecozone van 3 meter breed aangelegd. Deze groenstrook vergroot de beeldkwaliteit van de brug en verbindt het groen aan beide kanten van de oevers met elkaar. De groenstrook heeft een ecologische functie en is zodanig ingericht dat deze een voedselbron en verbinding vormt voor bijen, vlinders en andere kleine dieren. Ook aan de westkant van de brug tussen de Hoorneslaan en de rotonde Industrieweg is een voetpad gerealiseerd.

Quote van de wethouder

Wethouder Rien Nagtegaal: ‘Vanwege de komst van R-net moest een aantal maatregelen worden uitgevoerd, waaronder de aanleg van de fietstunnel Waterloopje bij de Zeeweg, de aanpassing van rotondes en de aanleg van R-net haltes in onze gemeente. Om ‘werk met werk’ te maken hebben we de herinrichting van de Biltlaan en de vernieuwing van de Koningin Julianabrug versneld uitgevoerd. Met dit werk hebben we ook de groenstructuur langs dit traject vernieuwd, inclusief een groene ecostrook over de brug. We zijn ruim voor de zomer van 2021 helemaal klaar met al het werk op de R-net route. Een enorme klus, die ook voor hinder heeft gezorgd. Ik ben trots op het eindresultaat en ook blij dat een lange periode van overlast nu voorbij is’.

Lees hier meer over de oplevering

Feiten

  • Reconstructie van de Koningin Julianabrug door Van Hattum en Blankevoort
  • Funderingswerkzaamheden door VSF
  • Reconstructie van de 1,2 kilometer lange Biltlaan door KWS Infra
  • Circa 1.200 meter betonnen fietspad van 4 meter breed door BKB Infra
  • Asfalt circa 5.000 ton door KWS Infra
  • Aanpassen VRI door Vialis
  • 500 meter nieuw HWA riool door KWS Infra
  • Vervangen voegen op bestaande brug De Golfstroom en nieuwe voegen op de Koningin Julianabrug door Smits Neuchatel Infrastructuur
  • Verkeersmaatregelen door KWS Infra bv Zwijndrecht Verkeer & Mobiliteit