
Op 1 mei 2025 is een belangrijke stap gezet in de realisatie van de Zuidwestboog bij Meteren. In aanwezigheid van wethouder Jacoline Hartman (gemeente West Betuwe), regiodirecteur Dimitri Kruik (ProRail) en directeur Lars Sigmond (Van Hattum en Blankevoort) werd symbolisch de eerste paal de grond ingeslagen.
De Zuidwestboog zal de Betuweroute verbinden met het hoofdspoor naar het zuiden, waardoor goederentreinen vanaf 2030 deze nieuwe verbinding kunnen gebruiken. Dit ontlast de Brabantroute, waardoor er meer ruimte ontstaat voor reizigerstreinen, en de Betuweroute beter benut wordt voor goederenvervoer.
Projectmanager Edward Ruiter (ProRail) licht toe: “Door de zandlichamen die er nu al liggen, zijn de contouren van de Zuidwestboog al goed zichtbaar. Dit laat zien hoe enorm groot het project is en wat voor een megaklus we te volbrengen hebben. In de volgende fase worden de bogen steeds meer zichtbaar. Zowel voor de omgeving, als voor de treinreiziger tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht en het verkeer dat over de A15 rijdt."
In de komende fase gaan we volop aan de slag. Tijdens de buitendienststelling van komend weekend worden de heipalen voor de pergola aangebracht – het kunstwerk dat straks het treinverkeer over het bestaande spoor tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch gaat leiden. Direct daarna starten de betonwerkzaamheden. Ook aan de Betuweroute wordt doorgewerkt: daar brengen we ankers aan bij het tijdelijke damwandscherm. Zo bouwen we stap voor stap verder aan een robuuste en toekomstbestendige verbinding.