
Project A7: De kracht van anders denken en hergebruik
Duurzaamheid hoeft geen extra investering te zijn. Het vraagt vooral om anders denken.
Een calamiteit vraagt om snelheid. Duurzaamheid? Die verdwijnt dan vaak naar de achtergrond. Maar waarom eigenlijk? Waarom niet én-én?
Eind 2022 werd schade geconstateerd aan de noordelijke toerit van de Prinses Margriettunnel (A7). Een deel van de tunnelconstructie - een tunnelmoot - was door opwaartse druk van het grondwater omhooggekomen. Uit onderzoek bleek dat meerdere trekpalen in de fundering van de A7 waren bezweken door corrosie. Het gevolg: ernstige schade aan het wegdek en een langdurige afsluiting van de A7 tussen Sneek en Joure.
Snelheid was cruciaal. De tunnel moest weer veilig en snel open. Maar bij VHB geloven we dat slim bouwen en duurzaam werken prima samen kunnen gaan.
𝗕𝗮𝗹𝗹𝗮𝘀𝘁𝗯𝗹𝗼𝗸𝗸𝗲𝗻
Tijdens het vernieuwen van de complete fundering werd de oude barrier – ca. 100 meter lang en bijna drie meter breed – verwijderd om nieuwe palen te kunnen boren. Vervolgens moest deze barrier terugkomen, vooral om gewicht toe te voegen.
“Tijdens het project zeiden we al vaker: echt zonde om zo'n 250m³ beton voor zo'n stukje barrier te moeten storten (een CO₂-impact van 296 kilo per kuub). Toen dacht ik: als er iemand is die de juiste contacten heeft om hier iets aan te veranderen, dan ben ik het wel.”
Klaas Braaksma Senior werkvoorbereider, Van Hattum en Blankevoort
Samen met onder andere de betonspecialist en constructeur doken we in de alternatieven. En vonden de oplossing… gewoon op het werk. Ballastblokken. Restmateriaal. Ooit gebruikt om de tunnel tijdelijk te stabiliseren, of restbeton na een stort in een mal gegoten – nu slim ingezet als duurzaam én doeltreffend alternatief.
We combineerden de blokken met het geplande betonmengsel. Zonder concessies aan kwaliteit, veiligheid of planning. Maar mét resultaat:
• 90m³ beton bespaard
• Restmateriaal opnieuw ingezet, dus geen afvoer of verspilling
• Kostenneutraal én milieuwinst
Het laat zien: duurzaamheid hoeft geen extra investering te zijn – het vraagt vooral om anders denken.

Klaas Braaksma bij de ballastblokken
Senior werkvoorbereider

Werkzaamheden aan de barrier
Prinses Margriettunnel, A7