icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 05 april 2022

Een vlotte doorstroming in Marsum door turborotonde en fietstunnel!

Marsum staat bekend om de razendsnelle en laagvliegende F35’s, maar binnenkort ook om een vlotte doorstroming en een veilige verkeerssituatie. Naast dit dorp wordt namelijk de bestaande rotonde, die de N383 met het dorp en de ontsluiting naar de snelweg verbindt, opgewaardeerd naar een turborotonde en krijgen de fietsers een veilige route onder het autoverkeer door.

Twee VolkerWessels ondernemingen

Het project wordt uitgevoerd door twee VolkerWessels-ondernemingen: De turborotonde – een tweebaans autorotonde – wordt gerealiseerd door KWS en de fietstunnel door Van Hattum en Blankevoort. Provincie Fryslan verbetert met dit project de doorstroming van het verkeer en zorgt voor veilige verkeerssituaties door het voorkomen van opstoppingen en gevaarlijke oversteekplaatsen.

Prefab tunnelelementen

Begin maart zijn de prefab tunnelelementen van Van der Linden Beton bv op de definitieve plek gehesen. In het plan is ervoor gekozen om het verkeer niet te stremmen, maar met een kleine bypass om de rotonde te leiden. Op deze manier kunnen KWS en Van Hattum en Blankevoort de werkzaamheden uitvoeren, terwijl het verkeer om de bouwplaats rijdt. Door de geringe beschikbare ruimte en de omstandigheden ter plaatse, is gekozen om een sleufkist toe te passen voor het plaatsen van de tunnelelementen. Een sleufkist is een tijdelijke constructie die grond met een flink hoogteverschil kan keren.

Momenteel wordt de betonvloer gestort, worden de prefab wanden van de toeritten geplaatst en wordt de fietstunnel verder afgewerkt. Tegelijkertijd realiseert KWS de contouren van de nieuwe rotonde en wordt het asfalt gelegd. Veel verschillende werkzaamheden, een korte planning, weinig werkruimte en dat alles terwijl het verkeer altijd doorrijdt. Dat maakt dit project een schitterende uitdaging en een civiel huzarenstukje.