icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 10 februari 2023

Van Hattum en Blankevoort gaat twee onderdoorgangen realiseren in Nunspeet

Van Hattum en Blankevoort gaat in opdracht van ProRail en Gemeente Nunspeet twee onderdoorgangen realiseren in Nunspeet. Daarmee is het einde van twee spoorkruisingen in zicht en ontstaat een veilige situatie voor het groeiende trein- en wegverkeer.

Slim en robuust plan

Van Hattum en Blankevoort kreeg de opdracht dankzij een slim en robuust plan waarbij hinder voor treinverkeer en omgeving zijn geminimaliseerd, onder andere door een goede samenwerking met alle betrokken partijen.

Onze opdracht

Vlak naast het station ligt een overweg. Hier kruist het spoor met de Elspeterweg, een belangrijke toegangsweg voor Nunspeet met veel verkeer. Daarnaast ligt bij het station een overpad  voor voetgangers om bij het middenperron te komen. Er komen twee onderdoorgangen: één onder de Elspeterweg voor gemotoriseerd verkeer en één onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder het station. Hier vandaan is het perron bereikbaar met trappen en een lift.

Met de komst van de twee onderdoorgangen verbetert de veiligheid voor het weg- en treinverkeer. Ook verbetert de doorstroming van het wegverkeer en daarmee de toegang tot het dorp. De toegang naar het station wordt compleet anders want het is straks vanuit twee kanten bereikbaar.

De aanleg van de tunnels onder de Elspeterweg en de fiets- en voetgangerstunnel onder het station start in het tweede kwartaal van 2024. Tot die tijd werkt Van Hattum en Blankevoort het ontwerp verder uit. De werkzaamheden duren naar verwachting twee jaar.

TunnelAlliantie

De opdracht valt onder de TunnelAlliantie, waarvoor Van Hattum en Blankevoort sinds 2019 erkend is. De TunnelAlliantie is een ketensamenwerking tussen initiatiefnemers (zoals gemeentes en provincies), ProRail en specifiek erkende aannemers voor het realiseren van spooronderdoorgangen.

De werkwijze van de TunnelAlliantie is bedoeld om meer kwaliteit en een hogere betrouwbaarheid te krijgen. De afgelopen jaren leidde dit tot minder faalkosten, efficiënter werken en daarmee lagere kosten. De Programma-erkenning TunnelAlliantie is bindend voor alle nieuwe spooronderdoorgang-projecten. Vóór de aanbesteding van een project stelt ProRail voor de gehele markt de werkwijze en kwaliteitsnormen vast.