icon-mail-company icon-phone icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane
Rotterdam

Container Exchange Route (CER)

Van Hattum en Blankevoort  en   KWS Infra Zwijndrecht   realiseren de  aanleg van de Container Exchange Route (CER) voor het   Havenbedrijf Rotterdam . De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar. Het doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren. De CER maakt het mogelijk om de uitwisselkosten voor containers te minimaliseren. Dit leidt tot een verbetering van het achterland- en transshipment product en versterkt de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam als container hub. De CER bundelt containerstromen; daardoor hoeven treinen, barges en feederschepen niet langer naar alle verschillende terminals te gaan.

Scope van het project

Het Havenbedrijf heeft Koninklijke VolkerWessels ondernemingen KWS en Van Hattum & Blankevoort gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Deze baan omvat:

  • circa 11,5 km verharde baan (DGB constructie)
  • 3 gelijkvloerse wegkruisingen
  • 1 gelijkvloerse spoorkruising
  • 3 spoorviaducten

 

Investeringsbedrag 175 miljoen Euro

De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van €175 miljoen gemoeid.

 

De CER wordt eind 2020 opgeleverd.