icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Ouderkerk

N522 Vervanging brug Ouderkerk

De brug in de N522 in Ouderkerk aan de Amstel stamt uit 1936 en is technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. In opdracht van de provincie, de gemeenten Ouder-Amstel en Amstelveen en de Stadsregio Amsterdam wordt de bestaande brug vervangen, een nieuwe brug gebouwd die uit twee afzonderlijke bruggen bestaat en wordt de infrastructuur aangepast.

Beste EMVI-inschrijving

De combinatie van Koninklijke VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort en KWS en Hollandia Infra heeft de aanbesteding voor de N522, de vervanging van Brug Ouderkerk, gewonnen. Deze aanbesteding was uitgeschreven door de Provincie Noord-Holland. Van Hattum en Blankevoort, Hollandia Infra en KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de beste EMVI-inschrijving gerealiseerd. Met name op het gebied van risicobeheersing en omgevingsmanagement scoorde de combinatie hoog.

Nieuwe Brug Ouderkerk belangrijk voor de omgeving

In 2012 hebben provincie Noord-Holland, gemeente Amstelveen, gemeente Ouder-Amstel en Vervoerregio Amsterdam een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe brug. Zo kan het verkeer vlotter en vooral veiliger worden afgewikkeld. Met de verbeteringen wordt de doorstroming van het openbaar vervoer bevorderd. Bovendien worden zowel aan de oost- als westzijde van de brug de kruispunten aangepakt. Het werk wordt zo gefaseerd dat het verkeer van de verbinding gebruik kan blijven maken tijdens de bouw. De bereikbaarheid van met name Ouder-Amstel wordt hiermee geborgd.

GLobaal schetsontwerp

Scope van het project

  • twee nieuwe beweegbare bruggen met aanbruggen over de Amstel;
  • gereconstrueerde kruising Oranjebaan – Amstelslag;
  • aangepaste kruising Burgemeester Stramanweg – Hoger Einde-Noord – Hoger Einde-Zuid;
  • fietsonderdoorgang aan de westzijde van de Amstel onder de Oranjebaan van de Amsteldijk-Noord naar de Amstelzijde;
  • fietsonderdoorgang aan de oostzijde van de Amstel onder de Burgemeester Stramanweg van Hoger Einde-Noord naar Hogereinde-Zuid;
  • verbindingsweg tussen de kruising Amstelslag naar de Amsteldijk-Noord.

Wie doet wat?

Het betonwerk van de bruggen en bijkomende werkzaamheden rondom de brug worden door Van Hattum en Blankevoort gerealiseerd. Hollandia Infra is gespecialiseerd in bewegend staal en is in dit project verantwoordelijk voor de stalen bruggen en de aandrijving. KWS gaat zich richten op de werkzaamheden van het wegtracé. Daarnaast is Vialis, ook een VolkerWessels onderneming, bij dit project betrokken voor de aanleg van de complete elektrotechnische installatie waaronder de bediening van de bruggen, twee verkeersregelinstallaties (VRI’s) en de openbare verlichting. Gezamenlijk worden de ontwerpwerkzaamheden opgepakt, aangestuurd door VolkerWessels Infra Competence Centre. Door het realiseren van deze verbeteringen wordt de situatie voor alle weggebruikers veiliger en prettiger en komen er bruggen die weer jarenlang mee kunnen. 

Innovatieve bascule brug

Het project vervanging Brug Ouderkerk betreft ook een mooie innovatie, het bouwkuip-loos bouwen van een bascule brug. Een bascule brug is een beweegbare brug, die bestaat uit de zogenaamde brugklep (het val) en de ballastarm met een contragewicht (ballast). Bij het openen van de brug, verdwijnen de ballastarm en het ballast zich in de basculekelder onder het wegdek.

Het bouwproces van de basculekelder vindt normaal gesproken plaats in het water. Dit is een relatief duur en intensief proces. Door bouwcombinatie brug Ouderkerk wordt de basculekelder op de oever gebouwd en daarna op zijn plek geschoven met schuif- en vijzeltechnieken. Deze innovatie is veiliger, sneller, en je hebt minder aanvaar gevaar met de schepen in de Amstel. Deze innovatieve oplossing wordt bij zowel de noordelijke als de zuidelijke brug toegepast.