icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Den Haag

Rotterdamsebaan

De Utrechtsebaan is de belangrijkste toegangsweg van Den Haag. Van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitgaat, rijdt veertig procent via deze weg. Dat leidt elke dag tot files en bovendien hebben de aangrenzende woonwijken veel last van sluipverkeer. De nieuwe Rotterdamsebaan zorgt ervoor dat de druk op de Utrechtsebaan afneemt en het verkeer zich beter verdeelt.

Project
Verbinding tussen de rijkswegen A4/A13 en de centrumring van Den Haag
Locatie
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk (ZH)
Lengte
Totaaltraject 3,8 kilometer; tunnel 1.860
Tunnelbouwmethode
Geboorde tunnel
Bouwperiode
2014 - 2020
Opdrachtgever
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (uitvoering door gemeente Den Haag)
Aannemers
Combinatie Rotterdamsebaan bestaande uit BAM en VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis

De Rotterdamsebaan bestaat voor een deel uit een geboorde tunnel. Deze tunnel gaat de Victory Boogie Woogietunnel heten. Kenmerken van de Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan zijn:

  • het ondergrondse deel van de Rotterdamsebaan is ongeveer 1.860 meter lang, daarvan is het geboorde deel ongeveer 1.640 meter lang
  • de boortunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen van circa 10 meter doorsnede
  • de buizen liggen op ongeveer 4 meter afstand van elkaar
  • de buizen zijn om de 250 meter met elkaar verbonden door dwarsverbindingen
  • de doorrijhoogte voor het verkeer is 4,70 meter
  • elke tunnelbuis heeft 2 rijstroken
  • het diepste punt van de weg ligt op ongeveer 29 meter onder de grond, ter hoogte van de volkstuinen in Voorburg-West.

 

Lees hier meer over het project

Duurzame tunnel

De Victory Boogie Woogietunnel is 1 van de meest duurzame tunnels van Europa. Bij het ontwerp van de tunnel is rekening gehouden met:

  • zuinig energiegebruik
  • hergebruik van materialen
  • minder verkeersgeluid en het opvangen van fijnstof afkomstig van verkeer bij de tunneluitgangen

 

Project in beeld

Het beeld dat gebruikt is op deze pagina is specifiek voor project Rotterdamsebaan en gemaakt in opdracht van de Gemeente Den Haag.

Meer over het project Rotterdamsebaan