icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Rotterdam

Verduurzaming boven het water

Al jaren hebben oude betonconstructies in het Rotterdamse havengebied last van corrosie van de wapening. Met name het hoge zoutgehalte speelt hierin een belangrijke rol. Hierdoor kan de constructie in de loop van de tijd verzwakt raken, met alle bijkomende gevolgen van dien. Van Hattum en Blankevoort biedt hiervoor een passende oplossing.

Uitdagende factoren

Veel van dit soort oude en beschadigde constructies zijn moeilijk bereikbaar. Vaak liggen ze boven of in het water. Dit levert diverse uitdagingen op in het onderhoudstraject. Met name hoog en laag water, wind, stroming, golfslag en de doorgaande bedrijfsvoering zijn uitdagende factoren

Onderhoudsprogramma Stena Line

Ook Rederij ‘Stena Line’ had vergelijkbare uitdagingen bij het onderhoudsprogramma van de oude HSS-kade. Van Hattum en Blankevoort heeft als onderhoudspartner een passende oplossing ontworpen en berekend, om diverse betonschades boven het water en onder de kade te saneren en te repareren. Hiervoor hebben wij gebruik gemaakt van een hangsteiger, gebouwd vanaf de bovenzijde van de kade. Eenmaal onder de kade is deze specifieke steiger uitgebouwd en afgebroken in diverse fases. Hierdoor was het mogelijk om een kade van ca. 400 meter gefaseerd te repareren.

Beschadigde palen

De beschadigde palen zijn gerepareerd door BRL-gecertifieerde betonreparateurs. De schades bestaan hoofdzakelijk uit aangetaste betonnen palen en diverse schades aan de onderzijde van het dek. Na het herstellen van de schades zijn de palen voorzien van een beschermingscoating, om de dekking te laten toenemen. Hierdoor ontstaat een langere levensduur van de kade en is nieuw herstel minder snel benodigd.

De opdracht en bijzonderheden

De opdracht
• Saneren, repareren en coaten van ca. 550 betonpalen.
• Lengte traject: ca. 400 mtr kade

Bijzonderheden
• Gebruik van een unieke hangsteigerconstructie;
• Stroming, golfslag en verschillende waterstanden a.g.v. de locatie aan de monding van de Noordzee.
• Werken i.c.m. getijden (de steiger staat 2x per dag onder water).
• Uitvoering gedurende bedrijfsvoering ´Stena Line´: Transport aan wal en aan- en afvaart van ferry-schepen.

Meer weten? Neem contact op met:
Tom Maase
Senior Projectleider
tmaase@vhbinfra.nl