icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Amstelveen

Vernieuwing Amstelveenlijn

De Amstelveenlijn, sneltram 51, is vernieuwd. En dat was hard nodig. De lijn was, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de sneltrams waren verouderd, vaak overvol, reden niet vaak genoeg en waren gevoelig voor storingen. Ook was de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal. De vernieuwing vond plaats in opdracht van Vervoerregio Amsterdam. Metro en Tram van de gemeente Amsterdam heeft de uitvoering begeleid. Hoofdaannemer VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels Infrastructuur-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS voerde de werkzaamheden uit.

Wat houdt de vernieuwing in?

  • De huidige sneltram 51 tussen Westwijk en station Amsterdam Zuid is omgebouwd naar een veilige, snelle en betrouwbare tramverbinding met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid
  • Rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen zijn vernieuwd of kregen groot onderhoud.
  • Drie kruispunten – op de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan– zijn ongelijkvloers gemaakt en kregen een verdiepte ligging.
  • Vier haltes zijn vervallen en verwijderd: Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat zijn samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie.
  • Alle overige haltes zijn vernieuwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe lagevloertrams.
  • Tramlijn 5 profiteert op hetzelfde traject (tussen Zuid en Stadshart) van de vernieuwing van de Amstelveenlijn, inclusief de nieuwe tramhaltes.
  • Er is een opstelterrein gerealiseerd in de Legmeerpolder.

Specifieke en slimme oplossingen

VITAL presenteerde in de aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen. Zo is, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor kon sneltram 51 tot maart 2019 blijven rijden tot Westwijk. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL wist ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit was mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer had eveneens baat bij de werkwijze van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden konden blijven tijdens de bouw. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen heeft VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk beperkt.

 

 

De luchtfoto's zijn gemaakt door Topview luchtfotografie, de overige foto's zijn van Gé Dubbelman.

Meer over de oplevering van de Amstelveenlijn