icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq
Amsterdam

Westrandweg A5

Met de aanleg van de tweede Coentunnel legde Rijkswaterstaat ook een nieuwe snelweg aan in het verlengde van de A5: de Westrandweg. Van Hattum en Blankevoort was verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van deze weg: een 3,3 kilometer lang viaduct, 10 meter boven maaiveld, dwars door het Amsterdamse havengebied.

Opdrachtgever
Contractvorm
Design & Construct Integraal
Uitvoeringsperiode
nov 2011 - dec 2012
Uitwerking ontwerp
Westrandweg Luchtfoto 2011

Innovaties

Het project staat bol van de innovaties. Zo werd HyMoCo, een nieuwe betonverhardingsmethode, hier succesvol toegepast. Tevens werd een aantal pijlers (1.000 ton) langs het spoor opgebouwd en vervolgens gedraaid. Ook de launching girder, waarmee speciaal ontwikkelde PIQ-liggers werden geplaatst, trok veel aandacht en bewondering.

3

Omgeving

Het kunstwerk doorkruist verschillende (spoor)wegen. Het was daarbij niet altijd wenselijk of mogelijk om kolommen te plaatsen. Daarom ontwierp Van Hattum en Blankevoort een speciaal type ligger. Met een lengte van 61,75 meter zijn dit de langste prefab betonliggers ooit in Nederland gemaakt. Om de liggers van het viaduct te plaatsen, wordt er gebruik gemaakt van de launching girder. Om trillingshinder tijdens het heien te beperken, kozen we in het ontwerp voor aangepaste paaltypen. De launching girder was een belangrijke reden voor de opdrachtgever om voor de oplossing te kiezen, vanwege de beperkte overlast voor de weggebruikers.

 

Er was een portaalconstructie over het spoor nodig met een overspanning van zo'n 30 meter. Om onnodige vertraging voor het treinverkeer te voorkomen kozen we ervoor om de enorme betonnen balk naast het spoor op te bouwen en in een weekeinde in te schuiven. Ook is een aantal pijlers evenwijdig aan het spoor gebouwd, die vervolgens middels een draaiconstructie boven het spoor zijn gedraaid. Met name dit laatste was op deze schaal nog niet eerder vertoond.

 

Combinatie Westpoort laat zien dat zij aandacht hebben voor omgeving, medewerkers en milieu. Als eerste project in Nederland kreeg zij het het certificaat Bewuste Bouwer. Mede door het scheiden van bouwafval op het project zelf.