icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq

De Uitvoerder

Uitvoerder Tim Reeves is momenteel verantwoordelijk voor het betonwerk van het verdiepte kruispunt Kronenburg, bij de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Hij vertelt wat dat allemaal betekent.

Van 'wereldreiziger' tot uitvoerder

Dat we Tim Reeves (54) hebben kunnen strikken voor de Amstelveenlijn, mag bijna een wonder heten. Want hij is een ware wereldreiziger en had voor hetzelfde geld heel ergens anders kunnen werken. Geboren in Taunton, zuid-west Engeland, en opgegroeid in Irvine aan de Schotse westkust, bekwaamde hij zich als timmerman. Maar halverwege de jaren negentig lag in Schotland het werk niet voor het oprapen. “Duitsland was echter booming”, zo haalt Tim herinneringen op, “en ik pakte dus mijn koffers. Ik werkte een aantal jaren op een olieraffinaderij in Gelsenkirchen. Ik kwam in Nederland terecht voor werkzaamheden aan de Schipholspoortunnel, in 1999.”

In het nieuwe millennium belandde Tim in onder meer Denemarken en Finland, en meest recentelijk in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, waar hij betrokken was bij de aanleg van de plaatselijke metro. “Vier jaar lang, twaalf weken daar, twee weken vrij in Nederland. Dat trok uiteindelijk een te zware wissel op het leven met mijn vrouw en twee tienerkinderen. Dus afgelopen februari ben ik teruggekomen en nu heel tevreden met mijn werk hier.”

Rugzak vol ervaring

De vernieuwing van de Amstelveenlijn zit momenteel in een ware piek. Tijdens de grote zomeroperatie gooien de bouwers alle remmen los – onder meer voor de aanleg van het verdiepte kruispunt bij Kronenburg.“We werken hier met een team van, gemiddeld, een man of vijftig – uit allerlei regionen, zoals Polen, Roemenië, Azerbeidzjan, Portugal, Friesland… Allemaal jongens die, net als ik destijds, op zoek waren naar werk en hier nu als geroepen komen.”

Tim noemt zichzelf ‘de olie in de machine’. “Ik geef leiding, bespreek de werkzaamheden, bestel materialen, doe kwaliteitscontroles, luister naar wat de bouwers bezighoudt, stimuleer hen om oplossingen te vinden. Na al die jaren heb ik een rugzak vol ervaring en die komt nu goed van pas.”

 

Tim Reeves Inhuur in gesprek
Copyright foto's: Gé Dubbelman

De dag van Tim

De dag begint voor Tim rond kwart over zes, “voor de koffie en de chocoprinsen”. Tijdens twee ‘dailystands’ (‘dagelijkse stand van zaken’) blikt hij met het team-van-dienst vooruit op de dag. “We bespreken wat er op de planning staat, wat er wellicht lastig is, hoe we letten op de veiligheid, enzovoort. Onze planning…” (en hij wijst op een grote lap papier aan de muur in de bouwkeet, die vol zit met gekleurde plakkertjes) “… is heilig. We móeten onze mijlpalen halen. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet altijd. Dan moeten we later inlopen, door bijvoorbeeld langere dagen te maken of extra diensten in te plannen.”

De rest van de dag gaat het voor Tim alle kanten op qua werk: toezicht houden, de groothandel bellen voor extra spullen die nodig zijn, of zelfs een klacht uit de buurt aanhoren – die hij dan meteen doorgeeft aan de omgevingsmanagers.

Hij pakt zijn smartphone erbij: “Kijk, dit is FlexInspect. Dit gebruik ik voor de kwaliteitscontroles. Het is een app voor het digitaal registreren, rapporteren en analyseren van het werk. Zaken als geplande begin- en einddata, het aantal kubieke meters beton, hoeveel kubieke meter we per uur storten, de weersomstandigheden, de afwerking, enzovoort enzovoort. Met die informatie houden we onze opdrachtgever op de hoogte van de voortgang.”

De inspecties zijn tijdens de lopende zomerperiode – met elke dag, van vroeg tot laat, werkzaamheden – belangrijker dan ooit. “Het is een heel intensieve tijd”, zegt Tim. “De planning is strak, we moeten steeds tijd inlopen, en voor onverwachte situaties heb ik een lange lijst met namen en telefoonnummers. Niettemin blijft het mensenwerk. Het is de warmste periode van het jaar, en het werk moet wel veilig blijven. Als het té warm is, gaat het tempo omlaag. Dat is gewoon niet anders, dan halen we later die tijd wel weer in.”