icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Duurzame innovatie

Elk initiatief telt: we investeren in innovaties die bijdragen aan een duurzame bouw en we behouden daarmee onze voorlopersrol in de markt. Dit doen wij samen met opdrachtgevers en opdrachtnemers. We werken aan: capaciteit en kennis beschikbaar stellen, producten ontwikkelen en implementeren. Daarnaast blijven we ons op de hoogte houden van andere innovaties en ontwikkelingen in de markt. Bruikbare innovaties implementeren we. Voorbeelden hiervan zijn de Smart Circular Bridge, het Circulair Viaduct en onze inspanningen voor het gebruik van cementloos beton.

SWF_6156.jpg

Circulair Viaduct

Het eerste circulaire viaduct van Nederland is gebouwd door Van Hattum en Blankevoort samen met Rijkswaterstaat en prefab-bouwer Consolis Spanbeton. Bij het innovatieve ontwerp van het viaduct zijn diverse circulaire principes toegepast. Het eerste circulaire viaduct is op 14 januari 2019 in Kampen geopend. Het viaduct is een prototype en wordt nu uitvoerig getest op een werkterrein tussen Kampen en Dronten, alwaar men bezig is met de bouw van de Reevesluis, wat een onderdeel is van het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta. Daar leveren de komende periode zwaarbeladen vrachtwagens met bouwmaterialen en betonmixers een flinke belasting. De constructie voldoet grotendeels aan de eisen van een snelwegviaduct dus die belasting zou het moeiteloos moeten kunnen hebben.  Later dit jaar wordt het viaduct ongeschonden uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De bouwstenen van het circulaire viaduct kunnen we weer gebruiken om op een andere plek een viaduct mee te maken. 

Meer over het Circulair Viaduct
Bridge 01.jpg

Meer over de Smart Circular Bridge

Het bestrijden van klimaatverandering en het streven naar een circulaire economie worden steeds belangrijker in de bouwsector. Duurzaamheid en materiaalcirculariteit vormen dan ook een belangrijk thema bij het ontwerp van de Smart Circulair Bridge. Dragende constructies bieden een groot potentieel, zeker als ze zijn gebaseerd op hernieuwbare, niet-fossiele materialen. Binnen EU-project Smart Circular Bridges worden momenteel drie voetgangers- en fietsbruggen met bio-composieten geproduceerd. Deze zomer wordt de eerste brug geplaatst in Almere (NL). Deze brug maakt onderdeel uit van de Floriade 2022, die zich richt op het thema “Steden van de Toekomst”. Twee andere bruggen worden geplaatst in Ulm (DE) en Bergen op Zoom (NL). 
Hierbij worden natuurlijke plantenvezels en biopolymeren gebruikt om dragende structuren te creëren. Dit opent spannende perspectieven op duurzaamheid en materiaalcirculariteit voor toekomstige brugconstructies. Een in de bruggen geïntegreerd Structural Health Monitoring-systeem meet de constructieve veiligheid en geeft nieuwe inzichten in het gebruik van de materialen in dragende constructies.

Als innovatieve en duurzame civiele aannemer is Van Hattum en Blankevoort betrokken bij de ontwikkeling van de 'Smart Circular Bridge', als één van de partners binnen het Interreg programma. Naast het inbrengen van kennis en kunde is ook meegedacht in de maakbaarheid van het ontwerp en hoe je de integraliteit goed borgt.

IMG_4691.JPG

Geopolymeerbeton

Van Hattum en Blankevoort spant zich enorm in om het gebruik van geopolymeerbeton te stimuleren en het kennisniveau hiervan te verhogen. Het bouwen met geopolymeerbeton wordt gevolgd door monitoring van prestaties op de lange termijn en het uitwisselen van resultaten, kennis en ervaringen. Om die ervaringen op te doen zijn we in diverse projecten met onze opdrachtgevers en bevoegd gezag in gesprek om geopolymeerbeton toe te kunnen passen.

Geopolymeerbeton bestaat net als traditioneel beton uit grof en fijn toeslagmateriaal, water en eventuele vul- en hulpstoffen. Echter zonder cement, maar met andere aardachtige materialen die alkalisch geactiveerd worden. Dit levert in verharde vorm een gel op die vergelijkbare eigenschappen heeft als cementsteen. Op vele fronten zijn de prestaties en eigenschappen te vergelijken met of zelfs beter dan cementbeton. Het grootste verschil is de 50 tot 80% reductie van de CO2-footprint in de productiefase.

Meer over geopolymeerbeton