icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 08 oktober 2020

Eerste treinen over gloednieuwe sporen, viaducten en bruggen bij Zwolle-Herfte

Nieuwe sporen, viaducten en bruggen over wegen en water en een 'dive-under'. Er wordt al geruime tijd in opdracht van de Zwolse Alliantie Zwaluw (ProRail) hard gewerkt aan de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte. In de herfstvakantie wordt een nieuwe mijlpaal bereikt, dan rijden de eerste treinen over het gloednieuwe spoor.

Een grote mijlpaal voor de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte

Vanaf maandag 19 oktober rijden treinen over de twee nieuwe sporen. Met een zogenaamde ‘spoorslinger’ gaan treinen uit Meppel en Emmen straks over van de oorspronkelijke naar de nieuwe sporen.

Spoorverdubbeling

Tussen station Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Emmen en Meppel. De spoorverdubbeling is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Het afgelopen jaar zijn de twee nieuwe sporen gebouwd, naast de twee oorspronkelijke sporen. In oktober nemen we de twee nieuw gebouwde sporen in gebruik en sluiten deze aan op de sporen richting Meppel en Emmen. Treinen gaan rijden over de nieuwe sporen, zodat we de oorspronkelijke sporen kunnen aanpakken.

Minder geluid voor Zwolle

Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwden we afgelopen jaar op het traject nieuwe viaducten over weg en water. De oude stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering maken veel geluid en zijn op verschillende plekken in Zwolle goed te horen. In oktober worden de nieuwe sporen met nieuwe betonnen spoorbruggen in gebruik genomen. Het wordt hierdoor een stuk stiller.

Dive-under

Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Tot de zomer van 2021 werken we nog verder aan de dive-under en de twee oorspronkelijke sporen, die dan buiten dienst zijn. Hierbij vervangen we de oude stalen spoorbruggen over de Zalnese en Nieuwe Wetering door betonnen bruggen. Daarna is de spoorverdubbeling gereed, gaan alle sporen en de dive-under in gebruik. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een eigen spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

 

Foto’s: Stefan Verkerk - ProRail

Wie werken er aan dit project?

De werkzaamheden om de uitbreiding te realiseren worden uitgevoerd in project ZwolleSpoort; een aannemerscombinatie van de VolkerWessels-ondernemingen VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort en KWS. Het werk wordt uitgevoerd in opdracht van de Zwolse Alliantie Zwaluw (Prorail).